torsdag 12 januari 2012

Svarta listan

För länge sedan, i en blogg långt, långt borta, skrev jag om ett par brädspel jag köpt som visat sig mera fungera som dammsamlare och ett sätt att bränna pengar än som en investering i upplevelser och trevliga kvällar med mina nära och kära. Ett av dom spelen som jag listade då, Cave Troll, har sedan dess spelats en del, om än inte mycket, men tillräckligt för att det skall ha varit värt utlägget för det. Dessutom tror jag det finns goda chanser att få mina vänner att vilja spela det fler gånger. Enda anledningen till att det inte spelats mer än vad det gjorts är för att vi har tillgång till så många spel att vissa helt enkelt glöms bort en aning.

De två andra spelen som jag hade med på listan behåller samma status nu som då och det handlar om Gustav Adolph the Great och Diplomacy. Jag har nämnt dessa spel även här i ett tidigare inlägg här och det förra spelet har bara öppnats och sorterats en aning medan det senare faktiskt har spelats en gång - dock knappast så som det är tänkt att spelas. Vi spelade det mer som om det vore en Risk-variant än ett spel om diplomati. Dessa spel fortsätter att vara poänglösa inköp även om jag är orubbligt övertygad om att Diplomacy faktiskt är ett underbart underhållande spel bara man spelar det på rätt sätt.

Cave Troll har ersatts på listan av Stargate SG-1, ett spel som egentligen hette Fleets och som sedan fick Stargatenamnet klistrat på sig och därefter anpassades en aning för att stämma in med det nya temat. Spelet är lite som Risk, fast i rymden, och det har aldrig spelats. Någonsin. Dels för att inte många jag känner tycker att spel av den typen är underhållande och dels för att de heller inte tycker om Sci-Fi och därigenom aldrig bekantat sig med TV-serien vars namn spelet bär. Sedan får man nästan lägga till två expansioner till HeroQuest också, Kellar's Keep och Return of the Witch Lord, som jag köpt på en auktionssajt men aldrig spelat med någon.

Så det är alltså listan över de spel som jag köpt som blivit totala floppar. Eller nja, jag kan inte ens säga det heller eftersom det krävs att ett spel faktiskt spelas för att det skall bli en flopp och det närmaste vi kommer det är ju Diplomacy. Så detta är alltså listan över de spel jag köpt som visat sig bli meningslösa istället för meningsfulla. Så. Bättre. I övrigt tycker jag att de spel jag köper tas emot bra av mina vänner som jag spelar med, även om vi inte riktigt har samma preferenser alla gånger. Men Cartagena har spelats ett antal gånger, Batavia likaså. De senaste inköpen, Red November och The Adventurers: Pyramid of Horus gick hem bra också, det ena mer än det andra. Och vad beträffar Memoir '44 så har jag hittat en person som jag kan spela det sporadiskt med vilket gör att även det spelet används då och då. Och de extra banorna till Formula Dé används också av och till.

Så mitt track record är inte helt värdelöst ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar