måndag 14 maj 2012

Farväl Star Wars

Säg den kärlek som varar. Så länge jag kan minnas har jag varit förälskad i Star Wars. Med råge, till på köpet. Men jag har nu insett att kärlekssagan är slut - och detta efter att den egentligen har varit i ordentlig gungning i över tio års tid. Så härmed gör jag slut. Jag och Star Wars går från och med nu skilda vägar. Tack för den här tiden!

Orsaken till separationen är att det jag en gång älskade inte längre är Star Wars. Jag älskade originaltrilogin innerligt och jag borde ha kunnat sett varningssignalerna i och med Special Edition-versionerna som kom på bio 1997, men jag var för upptagen med att tycka att det var häftigt att kunna se mina älsklingar på vita duken för första gången och att någonstans uppskatta kosmetika som uppstädade negativ, nya scener, förbättrat ljud och datoranimationer.

Problemen började på allvar 1999. Egentligen borde det ha varit ett glädjens år eftersom mina älsklingar skulle få tillökning, men när dammet lagt sig visade det sig att det var den största besvikelsen i mitt liv fram till dess. Besvikelsen blev dock ännu större 2002 när avkomma nummer två kom och när det var dags för avkomma nummer tre 2005 fanns det inte längre några förväntningar att bli besviken på. Resultatet var minst lika dåligt även den gången, men jag hade slutat bry mig för länge sedan.

Sedan dess har en animerad serie kommit ut som jag överhuvudtaget inte ens sett och till och med skaparen George Lucas har nog tappat räkningen på hur många gånger han gått in och ändrat på mina älsklingars utseende. Det har gått så långt att Lucas förnekar mina ursprungliga älsklingars existens och verkar vilja förvisa dom till Jordens mörkaste hörn där ingen kan hitta dom. Istället skall världen tro att de ständigt plastikopererade kopiorna han visar upp i DVD-utgåva efter DVD-utgåva är originalen och att det är dessa som är Star Wars tillsammans med tre avkommor som misslyckats med att leverera i varje avseende samt en animerad serie som inte intresserar mig ens lite grand.

När Star Wars-fansen i år skulle fira Star Wars Day den fjärde maj ("May the 4th be with you") insåg jag att inte kunde delta. Jag ville först delta, men insåg att det vore en lögn. Det vore en lögn eftersom det jag fortfarande älskar inte längre är Star Wars. Det är inte det Star Wars som Lucas vill att världen skall se, det är Star Wars som han tycks skämmas över. Det som blir kvar, det som Lucas anser är Star Wars, är i mina ögon så uselt och dåligt att jag aldrig kommer kunna sträcka mig till ens tycka att det är drägligt.

Jag insåg att jag, enligt Lucas sett att se det, inte älskar Star Wars. Jag insåg efter åratal av hånfull behandling av Lucas att jag inte kan älska det han kallar för Star Wars.

Därför tar det slut nu. Men jag är inte bitter. Jag är faktiskt lättad, för nu slipper jag svara "ja" på frågan om jag är Star Wars-fan bara för att tvingas följa upp det med förklaringen "men bara av originaltrilogin så som den ursprungligen var när den gick på bio för första gången". Nu kan jag bara säga "nej" med valet att lägga till "inte på en fläck".

Farväl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar